Materiály vypracovali učitelia základných a stredných škôl.
 
Rýchla navigácia:      

Výkladový slohový postup. Výklad

Dátum pridania: 15. 01. 2014 23:54
Autor príspevku: Admin
Zobrazené: 41302x

Novinka:

Stále pridávame ďalšie a ďalšie témy, tak neváhajte a inšpirujte sa našimi učivami :)
Maya
maja
 

Vypracoval(a): Mgr. Kristínová

reklama

 

Výklad je slohový útvar, v ktorom autor vysvetľuje či objasňuje nejaký problém alebo jav.

Vo výklade autor používa pri vysvetľovaní argumenty a príklady. Pravdivosť dokazuje pomocou argumentov – používa citácie, parafrázy, výsledky výskumu.


Pri vysvetľovaním problému autor môže postupovať:

  • induktívne,

  • deduktívne.


 

Induktívny postup

Pri vysvetľovaní problému induktívnym postupomautor najskôr uvádza fakty a príklady, potom vyvodzuje závery a poučenia.

Autor postupuje od konkrétneho k všeobecnému, od známeho k neznámemu, od jednotlivosti k celku, od vysvetlenia znakov javu k jeho definovaniu.


 

Deduktívny postup

Pri uplatňovaní deduktívneho postupuautor najskôr vysloví poučku, ktorú potom vysvetľuje a uvádza príklady.

Autor postupuje od všeobecného ku konkrétnemu, od neznámeho k známemu, od celku k jednotlivostiam, od definície javu k vysvetľovaniu jednotlivých znakov javu.


Výklad môže byť:

  • populárny,

  • vedecký.


Populárny výklad sa používa v učebniciach a v populárno-náučnej literatúre.

Vedecký výklad sa používa v odborných časopisoch a odborných dielach, cieľom je objektívne vysvetliť neznámy jav, rozšíriť nový vedecký poznatok.

 

Výklad sa vyznačuje:

  • neosobnosťou,

  • objektívnosťou.


Výklad môže byť v podobe:

  • ústnej – prednáška,

  • písomnej – článok.


Výklad členíme na tri časti:

  • úvod,

  • jadro,

  • záver.


Úvod – nastolenie problému. Autor uvedie čitateľa do problematiky, použije definíciu javu alebo ho oboznámi s vývojom javu.

Jadro – riešenie problému. Autor vysvetľuje jav, či problém, jednotlivé časti jadra sú samostatné, ale logicky na seba nadväzujú.

Záver – zhodnotenie riešenia problému. Autor zhŕňa výsledky, zdôrazňuje význam povedaného a dôležitosť javu.


Jazykové prostriedky, ktoré sa vyskytujú vo výklade:

  • plnovýznamové slová,

  • odborné termíny,

  • slová cudzieho pôvodu,

  • jednoduché podraďovacie súvetia,

  • zložené súvetia.


Vo výklade sa uplatňuje výkladový slohový postup.


Základné znaky výkladového slohového postupu:

  • logická stavba a zložitá štruktúra,

  • vysvetľovanie, uvádzanie príkladov, dôkazov,

  • silná súdržnosť jednotlivých odsekov i celého textu.

  • presné pojmy, odborné termíny, argumenty, fakty,

  • neutrálne a spisovné slová,

  • citácie, skratky, značky, internacionalizmy,

  • výrazy typu: ukazuje sa, domnievame sa, vieme, vidieť, vychádza, je jasné, je pravdepodobné, atď.,

  • schémy, tabuľky, vzorce, grafy, fotografie.


 

Zhrnutie základných znakov výkladu:

  • výklad vysvetľuje či objasňuje nejaký jav,

  • postup vysvetľovania je deduktívny alebo induktívny,

  • je vecný, presný a konkrétny,

  • používa sa v učebniciach, populárno-náučnej literatúre, odborných časopisoch,

  • postoj autora je neosobný, objektívny,

  • nachádzajú sa v ňom internacionalizmy, odborné termíny, podraďovacie súvetia, oznamovacie vety,

  • môže byť populárny alebo vedecký,

  • môže byť v ústnej alebo písomnej forme,

  • člení sa na úvod, jadro, záver.



Zopakujte si:
1. Čo je výklad?
2. Aký je rozdiel medzi induktívnym a deduktívnym postupom vysvetľovania?
3. Ako nazývame výklad v ústnej podobe?
4. Ktorý slohový postup sa uplatňuje vo výklade?
5. Vymenuj základné znaky výkladového slohového postupu!
6. Ktoré jazykové prostriedky sa vo výklade používajú?



Použitá literatúra:
Krajčovičová - Kesselová: Slovenský jazyk pre 9. ročník základnej školy a 4. ročník gymnázia s osemročným štúdiom. SPN, Bratislava, 2011, s. 42 – 44.
Ripka, I. a kol.: Príručka slovenského pravopisu pre školy a prax. Ottovo nakladateľstvo, Bratislava, 2005. 670 s. 



otestujte sa
 
Hodnotenie:
Hviezdičky: 2.8
Hodnotené: 320x


Späť
 
Máte pripomienky k učebným textom? Napíšte nám

odporúčame