Materiály vypracovali učitelia základných a stredných škôl.
 
Rýchla navigácia:      

Výkladový slohový postup. Úvaha

Dátum pridania: 15. 01. 2014 23:51
Autor príspevku: Admin
Zobrazené: 40307x

Novinka:

Stále pridávame ďalšie a ďalšie témy, tak neváhajte a inšpirujte sa našimi učivami :)
Maya
maja
 

Vypracoval(a): Mgr. Kristínová

reklama

 

Úvaha je slohový útvar, v ktorom sa autor zamýšľa nad mravnými, spoločenskými, vedeckými alebo umeleckými problémami.

Vo úvahe autor nezhromažďuje fakty, ale ich len hodnotí a vyvodzuje isté všeobecné závery.

V úvahe autor vyjadruje svoj osobný, subjektívny názor na známy jav či problém.

V úvahe sa autor snaží upútať čitateľa svojou bohatou slovnou zásobou, často využíva umelecké prostriedky, napríklad epiteton, metaforu, personifikáciu, opakovanie výrazu a pod.


 

Úvaha sa vyskytuje najčastejšie:

  • v umeleckom štýle – aforizmus, príslovie, lyrická poézia, úvahy postáv, úvahy rozprávača v próze, monológ v dráme,

  • v publicistickom štýle – komentár,

  • v náučnom štýle – recenzia, posudok.



Úvahu členíme na tri časti:

  • úvod,

  • jadro,

  • záver.


Úvod – autor vychádza z istých faktov, ktoré jasne pomenuje, alebo z istého často všeobecného problému. Autor sa snaží vzbudiť záujem o riešenie problému, obracia sa čitateľa emocionálnymi jazykovými prostriedkami. Často sa úvaha začína otázkou.

Jadro – autor hodnotí skúmané fakty, zaujíma k nim osobné postoje, rozvíja vlastné myšlienky, rozoberá a osvetľuje daný problém.

Záver – autor dokazuje svoje tvrdenia, používa argumenty, vyvodzuje závery, vyslovuje konečné stanovisko, ale často necháva problém otvorený.


 

Jazykové prostriedky, ktoré sa vyskytujú v úvahe:

  • slová s citovým zafarbením,

  • nepriame pomenovania,

  • frazeologizmy,

  • synonymá,

  • antonymá,

  • zaujímavo utvorené slová,

  • všetky druhy viet podľa komunikačného zámeru,

  • jednoduché vety,

  • súvetia.


V úvahe sa uplatňuje výkladový slohový postup.


Vo výkladovom slohovom postupe autor:

  • analyzuje, vysvetľuje,

  • poúča,

  • uvažuje o neznámom,

  • hodnotí,

  • zachytáva vnútorné vzťahy medzi faktami.



Úvaha a výklad – podobné znaky:

  • práca s faktami a ich hodnotenie,

  • aktuálna téma,

  • argumentácia,

  • jednovýznamové slová,

  • združené pomenovania,

  • viacnásobné vetné členy.


Úvaha a výklad – rozdielne znaky:

 

VÝKLAD

 

ÚVAHA

objektívny prístup

subjektívny prístup

bez emocionálneho zaujatia

s emocionálnym zaujatím

zhromažďovanie faktov

vlastné skúsenosti, hodnotenie javov

jasné členenie textu na úvod, jadro, záver

nepresné členenie textu – prepojenosť úvodu a záveru

presnosť údajov, čísel

nepotrebnosť presných údajov

presná citácia

voľná citácia

náučný štýl

umelecký, publicistický, náučný štýl

 



Zopakujte si:
1. Čo je úvaha?
2. Aký je rozdiel medzi úvahou a výkladom?
3. Ktorý slohový postup sa uplatňuje v úvahe?
4. Ktoré jazykové prostriedky sa v úvahe používajú?
5. V ktorých jazykových štýloch sa úvaha vyskytuje najčastejšie?



Použitá literatúra:
Krajčovičová - Kesselová: Slovenský jazyk pre 9. ročník základnej školy a 4. ročník gymnázia s osemročným štúdiom. SPN, Bratislava, 2011, s. 42 – 46.
Ripka, I. a kol.: Príručka slovenského pravopisu pre školy a prax. Ottovo nakladateľstvo, Bratislava, 2005. 670 s. 



otestujte sa
 
Hodnotenie:
Hviezdičky: 2.8
Hodnotené: 334x


Späť
 
Máte pripomienky k učebným textom? Napíšte nám

odporúčame