Materiály vypracovali učitelia základných a stredných škôl.
 
Rýchla navigácia:      

Zhrnutie učiva 5. – 7. ročníka IX.

Dátum pridania: 29. 04. 2013 08:05
Autor príspevku: Admin
Zobrazené: 14592x

Novinka:

Stále pridávame ďalšie a ďalšie témy, tak neváhajte a inšpirujte sa našimi učivami :)
Maya
maja
 

Vypracoval(a): Mgr. Kristínová

reklama

 

6. Sloh

 

 

 

Komunikácia je dorozumievanie alebo sprostredkovanie myšlienokpredstávinformácií či zámerov iným osobám.

Komunikácia je výmena informácií medzi jedincami pomocou spoločného systému znakov.

 

Druhy komunikácie:

  • ústna – písomná,

  • súkromná – verejná,

  • oficiálna – neoficiálna,

  • priama – nepriama,

  • monologická – dialogická.

 

 

Ústna a písomná komunikácia

Ústna a písomná komunikácia je dorozumievanie prostredníctvom jazykových prostriedkov.

Ústna komunikácia je dorozumievanie prostredníctvom hovoreného slova.

Môže to byť napríklad osobný rozhovor dvoch alebo viacerých osôb, skupinová diskusia, porada, telefonický rozhovor a iné situácie, keď hovoriaci používa na komunikáciu hovorené slovo.

 

Základné znaky:

  • prebieha medzi dvoma alebo viacerými komunikujúcimi,

  • vyžaduje si pružnosť myslenia, dobrú slovnú zásobu,

  • okamžitá spätná väzba,

  • je ľahko uskutočniteľná,

  • vyžaduje si len malú prípravu.

 

Písomná komunikácia je dorozumievanie prostredníctvom písaného slova.

 

Základné znaky:

  • podloženosť obsahu,

  • dostatok času na prípravu,

  • dostatok času na dôkladné prečítanie,

  • pomalá alebo žiadna spätná väzba.

.

 

Súkromná a verejná komunikácia

Súkromná komunikácia prebieha v súkromnej sfére.

 

Základné znaky:

  • časté používanie nespisovných slov, slangových výrazov, rodinné slová, nedokončené vety,

  • bohatá modalita viet – používanie rozkazovacích a opytovacích viet,

  • malá vzdialenosť medzi komunikujúcimi,

  • používanie výraznej gestikulácie a mimiky.

 

Verejná komunikácia  prebieha vo verejnej sfére, v prostriedkoch masovej komunikácie.

 

Základné znaky:

  • používanie spisovného jazyka, zdvorilostných formuliek a odborných výrazov,

  • väčšia vzdialenosť medzi komunikujúcimi,

  • minimálne využívanie gestikulácie a mimiky.

 

 

Oficiálna a neoficiálna komunikácia

Oficiálna komunikácia  je dorozumievanie, ktoré sa realizuje vo verejnej sfére, na úradoch.

 

Základné znaky:

  • prísne dodržiavanie spisovného jazyka,

  • používanie zdvorilostných formuliek,

  • spoločenský odstup.

 

Neoficiálna komunikácia je dorozumievanie, ktoré sa realizuje v súkromnej sfére.

 

Základné znaky:

  • časté používanie nespisovných slov, slangových a rodinných výrazov,

  • vety sú často nedokončené,

  • časté používanie opytovacích, rozkazovacích a zvolacích viet,

  • malá vzdialenosť medzi účastníkmi komunikácie.

 

 

Priama a nepriama komunikácia

Priama komunikácia je spôsob dorozumievania, pri ktorom sú obaja účastníci v priamom kontakte.

 

Základné znaky:

  • existuje spätná väzba,

  • spontánna,

  • nepripravená,

  • nevyžaduje prísne dodržiavanie spisovnej normy.

 

Nepriama komunikácia je dorozumievanie, pri ktorom účastníci nie sú v tej istej chvíli na rovnakom mieste.

 

Základné znaky:

  • chýba bezprostredná spätná väzba,

  • často môže dochádzať k nedorozumeniam,

  • súčasná informačno-technologické komunikácie (SMS, MMS, internet) odstraňujú nevýhody nepriamej komunikácie.

 

 

Monologická a dialogická komunikácia

Monologická komunikácia je komunikácia, pri ktorej hovorí iba jeden človek.

 

Základné znaky:

  • stála komunikačná situácia,

  • hovorí iba jeden človek,

  • chýba verbálna spätná väzba,

  • komunikačné roly sa nestriedajú.

 

 

Dialogická komunikácia je komunikácia, pri ktorej sa dorozumievajú minimálne dvaja ľudia.

 

Základné znaky:

  • komunikujú minimálne dvaja účastníci,

  • funguje spätná väzba,

  • komunikačné roly sa striedajú.

 



Zopakujte si:
1. Čo je komunikácia?
2. Ktoré druhy komunikácie poznáš?
3. Aký je rozdiel medzi priamou a nepriamou komunikáciou?
4. Ktoré znaky sú typické pre ústnu komunikáciu?
5. Ktoré znaky sú typické pre súkromnú komunikáciu?



Použitá literatúra:
Krajčovičová - Keselová: Slovenský jazyk pre 7. ročník základných škôl. SPN, Bratislava, 2010. 92 s.
Péteryová, O. a kol.: Zbierka úloh zo slovenského jazyka na prijímacie skúšky na stredné školy. Didaktis, Bratislava, 1992. 144 s.
Ripka, I. a kol.: Príručka slovenského pravopisu pre školy a prax. Ottovo nakladateľstvo, Bratislava, 2005. 670 s.



otestujte sa
 
Hodnotenie:
Hviezdičky: 2.9
Hodnotené: 334x


Späť
 
Máte pripomienky k učebným textom? Napíšte nám

odporúčame